jueves, enero 12, 2006

El pluscuamprefetu suhuntivu el verbu bel. Parorama e hormas.

En tol largol desta Estremaura desistin hormas deferentis pa conhugal el pretéritu pluscuamprefetu suhuntivu.
Lo mesmu que en castellanu se gastan enderefentienti las hormas del pluscuamprefetu d'endicativu latinu que las del suhuntivu. Si aguramus la atención pa la horma hubiese, que vie del latín habuissem, mos atopamus con tó un hadi e prenunciacionis. Las hormas que acontinan, asiahás de mayol a menol grau de casteyanidación son:

-ubiese
-biese
-ubiesi
-biesi
-abiese
-abiesi
-fuese
-huese
-fuesi
-huesi

Las cuatru úrtimas hormas verdaeraenti nu precein de la horma habuissem sinu e las correspondientis del verbu sel estremeñas. Esti espetu tamién lo abemus compaltiu con el andalú, peru nu sedrie el únicu. Amás las variantis aquí arreprehentás, abemus angunas que son mu ralas, que son las gastás pola mí zona (inoru si se gastarán en algotras zonas) entri los falantis campusinus mas afechaus. Desistin namás que pal singulal i mu esporadicaenti pa la trecel el prural. Son las siguientis:
-é
-és
-é
-huésemos
-huesis
-én

Quipándulas bien puirian tratasi las dehinéncias verbalis el verbu bel pa esti tiempu, peru si enverdá hueran las mesmas desinéncias, lo cúmu es que desisti un abrieru i un alargamientu tan desaherau? Estus rahus, d'ecesiva acortaura, de alargamientu i de abrieru, apeninas se enhallan enas contracionis del tipu á pol ara u pol ave. La custión es que hata el inti se inora la su etimulohia. Asperemus que unus analís mas prehundus sobri la fonética mos defelin la su nacéncia.
Si tuviamus que escrucal con una nolmativa, sin dua sedrie la mas celcana al latín abiesi. Inque, pola própia conhugación el verbu bel, artaenti inregulal, tamién sedrie corretu adotal la horma huesi.

No hay comentarios: