El Gascu

Ayel mañana anduvi en El Gascu, unu de los puebrus mas arremetius de Las Hurdis. No pueu por menus que ponel-vus unas retratauras paque vos echeis una idea del paraisu que tenemus en Estremaura. No ain parabras en estremeñu ni el léngua denguna escapás de descrevil aquellus montis con sus fragüinis, los bancalis, los güertus, los chicorçus, las casas de piçarra... Mesmu los ojus quandu lo vein, la cabeça s'agruma, el sentimientu s'atorrulla i quea unu talmenti clissau.
Valli de Malvelliu dende La Meancera
Chorrera de La Meancera
Calli tradicional d'El Gascu
A la regüelta d'El Gascu, paragi conos bancalis en vera el riu

Majá farrungá ena laera duna montaña colandu El Gascu

Ermita del Cristu, por cima del lugal

El Gascu dende la Ermita


El estremeñu de allí no es tan cerrau, sino que es cenzillu i acientau comu el lugal. Conos poquinus vezinus que pui palral se nota ena manera de prenuncial, a las vezis pausá i remurmulleanti comu los fragüinis i otras saltandu i alargandu las vocalis, sobre tó enas mujeris. Parabras comu rachón, timbriu, tirurí, golpetinu arrecogí ayel mesmu de los artesanus. Allí la genti no mienta la -l final i suena mu familial al estremeñu del centru.

Mucha de las callis que subian entovia guardan enas quairas mulas i cabras. En angunas de las puertas cuelgan roponis o herrauras. Las casas de vivienda son mu rebajetinas, sin ventanas apeninas pa no entral el friu. Las cozinas sorprendin por no tenel chiminea, que lo que ain son unas llaris recolgandu del techu i los palos pa colgal la chacina que se ensequi. Suelin tenel un cilleru i una abitacion de matrimoñu. Un zagalillu me muestró la casa de entrepetacion del lugal, una casa tradicional aviá conos cachaparrus antíguus: los candilis, las llaris, los camastrus, la palmatória, los assientus de bimbri, el cajón i la panera, etc.


Esta es la calli prencipial de la parti vieja del puebru. Al hondón, la casa de entrepetacion.

Tiu Cristinu i tia Cristina junta el tallel de casa

Enantis de dil-mi quiji vél los produtus de artesania local. Cuyas pressonas que hallé allí, amablis i servicialis. Ata el momentu el caraiti bújanu de las gentis de lugal enpataratava la convessacion a ca istanti, pero con dambus a dos, vendeora i artesanu me pegué una ora palrandu de música, artesania, tamborilis, gaitas... Es unu de los pocus artesanus que quean en el lugal. Las pipas con pieras del volcán, las tallas de enzina, tajus, tamborilis dan güena cuenta de las manus d'esti vieju artesanu que acupa su tiempu, entri que cúdia las cabras, tallandu olivu i enzina.
Regüelta del riu Malvelliu dende el miraol

Vistas del valli dende el miraol

Las Hurdis es pa vé-las i sentí-las. Unu se sienti allí tan chiquininu, tan umildi, que con razón quea essa huélliga ena sangri de los hurdanus. Apeninas con echal un dia pallí, si se deja lleval, tamien unu se sienti mas cercanu a la tierra i al água.

Comentarios

Anónimo ha dicho que…
Las Hurdis son mágicas y el Gascu tieni una amosfera especial. El puebrinu es repuliu to encaramau entri barreras, las casinas comu idis chiquinas y mu cerras y lus alreoris cojonus pa perdelsi sin movi, ni conesion denguna... Se hadi cansau llegalsi hata el puebru peru vali la pena dil.

A mi cuandu palran me recuerda a comu lu hadin pal lau salamanquinu, alargandu las vocalis y con un son comu mu tranquilu.

MIkel - Aion Zezengorri

Entradas populares de este blog

El conventu de san Marcus en Marchagás

Estremaúra, cotu de caça

ESTREMEÑU: LA IDIOMA ATARUGÁ