Alomorfia radical verbal: ditongacionis

Es un rasgu mu asseñalau en astul-leonés i castellanu ditongal la raís del verbu quandu acebi el acentu, si essa raís tien una e o una o tónicas. Otras lénguas comu el gallegu o el portugués no gastan de vocalis ditongás en estus casus. El castellanu hazi que la morfologia verbal sea mu rica i tamien enreosa pa quien deprenda essa léngua, porque á de deprendel-si oposicionis del tipu cuento/contamus o quiero/queremos.

Enas idiomas astul-leonesas el assuntu es entovia mas compricau, porque esti hechu lingüísticu se destiendi a una tupa de verbus mas cuyus contestus silábicus no son aparentis al castellanu. Un ponel, delantri de n comu en viengo (ogañu, normativu vengo) o de manera analógica enos infinitivus (entriegar, normativu entregar). Por mó de la norma de la ALLA, se hondea conas hormas ditongás a las vezis pa queal el paradigma assentau i regulal en el escrevieru, algu que no quita que estas hormas verbalis ditongás se sigan gastandu oralmenti.

Pal casu del estremeñu, ondi entovia tenemus una normativa crara: si queremus sel fielis a la realidá lingüística i craridosus cono que tenemus, bien teniamus que ponel por escritu la mesma situacion que ai oralmenti, quandu menus en esti espetu. La alomorfia radical en estremeñu, comu participa de la astul-leonesa, tien un haci de hormas que las gastamus lo mesmu ditongás que sin ditongu, hata en un mesmu hablanti. Estu no es por no tenel una norma, sino que la norma que está ena cabeça los estremeñus tien en drentu el usu de dambas a dos variantis, en el mesmu andal, enas mesmas cercustáncias i quasi que sin repunteu de denguna d'ellas. En esti casu no son variantis fonéticas namás, sino tamien morfológicas: raizis que gastan vocalismu ditongau a lo largu del paradigma. Assina, hormas comu entrieguis, agriegas, escuendis, viendrá, embruecas, suerbu afrentás con entreguis, agregas, escondis, vendrá, embrocas i sorbu se hallan en un mesmu andal: es un mesmu paradigma verbal, pero con dos realizacionis. Con tó i con essu, no es cenzillu aterminal quál es la horma mas correta, porque, vé-lo í, ain tiraerus i mos puei aparecel que las no ditongás son castellanas i las ditongás leonesas. Verbus comu fregal, resolvel o roal gastan hormas comu frega, resolvan i roa i que no están en castellanu.

Dal comu normativa la horma suerbu i inoral sorbu alañamus la froréncia de la morfologia estremeña, pero dal dambus a dos comu normativus puei hazel que el que deprenda la idioma s'abarulli i pecamus de desvertual un quantu-quantu la idioma.

Arreparandu ena manera en que se porta el hablanti d'estremeñu pa estus verbus, se alvierti que las hormas pressonalis ditongás son mas auténticas que las que no ditongan, pos es de gastal mas aquellas que vé-la equí estas, prefiriendu escuendi, embruecu, suerba o entriegas a las que no son ditongás.

Ara, pal tema los infinitivus el assuntu mua, pues la su naturaleza es otra: la analogia. Aquí sí essesti de ciertu un rehileti bien presenteru. El hablanti gasta lo mesmu briegal que bregal, agriegal que agregal, juegal que jugal, demuestral que demostral, sigún s'enfunda un horma conjugá ditongá o sin ditongu. Curiosamenti, el infinitivu no es cabeça del verbu, sino que es namás un endicaol de lo que tien en el su paradigma, de má que aquí sí convien asseñalal los infinitivus con ditongu o no comu variantis sustantivas, pa endilgal sobre la su conjugacion. Essi estau de vacilacion es bien destintu de otrus deverbalis comu los sustantivus d'acion tal que entriega o briega, que se gastan la huerça de las vezis ditongaus.

En conclusion: las hormas conjugás ditongás se tienin por mas leonesas, lo mesmu que deverbalis tipu entriega, pero, a la contra, los infinitivus, que tamien son deverbalis, rehilan ena horma, pusiendu tan aina el ditongu, tan aina la vocal sola.

El analís mos lleva a pensal en una possibli normativa andi quein asseñalás tantu las hormas ditongás comu las que no, dandu por paradigmáticas ena conjugacion las mas leonesas, es dizil, las ditongás, por sel las de mayol usu entre los hablantis menus castellanizaus, entri que pa los infinitivus, es comenienti que el dicionáriu asseñali dambas hormas.

Comentarios

Entradas populares de este blog

El conventu de san Marcus en Marchagás

Estremaúra, cotu de caça

ESTREMEÑU: LA IDIOMA ATARUGÁ