La conformidá estremeña
Quandu se llevan
varius añus a estudial una lengua fundamenti oral, se vein entre las palabras,
la su hechura i el gastu que llevan, no gramática namás, sino cómu es el
caraiti delos falantis. En el estremeñu, lengua con una tupa de prodecimientus
de criación léssica por derivación i una riqueza léssica que los que arreparais
en ella o que leeis esti blogui de continu eis poíu vél, sin embargu naa en insultus.
Tenemus un cientu de maneras de mental la calamorrería con ajetivus,
sustantivus, espresionis i frasis, peru poquinas pa asseñalal la inteligencia:
estu aconteci en tolas idiomas, por sel el ombri más dau a atestal que a brindal
cumpríus.
Essu no precupa,
peru lo que sí es aginanti i deviera de dal-mus el espanturrión es la tupa de
palabras que asseñalan ala servidumbri. Paque vos echeis una idea, hadremus un
bandeu somerinu por essa parti dela nuestra idioma que, sin desapartal-mus delas
vozis popularis —no mentaremus cultismus tardíus— dan cuenta del sentimientu d’apressión
i sumissión los estremeñus.
Prencipiamus por
cómu llamamus al señol. La horma más
destendía i usual es amu, de gastu destensu
en época medieval. Las hormas dueñu <
dominum i señol < seniorem apeninas
se gastan. El amu es en estremeñu el
posseeol, de fincas, ganau i pressonas: es lo que palos romanus hue el dominus. Alogu tenemus la palabra señoritu que asseñala más que ná al terratenienti
que, en siendu d’ahuera la huerça las vezis, era amu. Estas vozis que paecin
que son de mu largu nel tiempu, son corrientis en estremeñu, pos amu sigui gastandu-si con el sentíu de propietariu o dueñu, dixiendu-si: el amu’l
perru, el amu’l cortiju, el amu la casa, el amu’l cochi. Con señoritu
sigui llamandu-si alos riquinus de capital de provincia o folasterus que possein
fincas, castillus i cortijus en Estremaúra.
Alogu, palos
trebajus los estremeñus —no olvieis que hablu en general— que aigan vivíu i
vivin vos dirán d’ellus de continu que son arrastraus,
míseris, perrúus o de perrus, d’escravus
peru no dinus. Lo de trebaju dinu es algu mu moernu. Que essi trebaju no era la huerça por
cuenta propia i pa beneficiu familial lo atestigan las vozis servil entre mugeris i trebajal pa entre ombris comu jornalerus.
Palabra de cuñu estremeñu es escravitual-si
que sinifica «vivil ena escravitú».
Peru lo más
tristi no es la división social que án teníu los estremeñus por ventura
estórica, sino que, delantri l’apressión tan cisti i contina, alos estremeñus
namás les á salíu del’alma izil «ave!» comu si por circustancias la ruea’l tiempu mos tocara viví-lu, sin poel
hazel ná, sintiendu al pechu la fatiga dun fatalismu combatibli contra’l que ná
se obra. Sigrus de sel una sociedá mayolmenti escravituá á menuíu tantu la
voluntá que cayendu en un epicureísmu particulal no hizimus charracina denguna
por no molestal. Los estremeñus te dirán ave,
cadacé o vaya contra lo que no se vein escapás de mual i essu es, por
desgracia, muchas vezis al cabu’l día. En estas cavilacionis que trai la lengua
i sienti el espíritu se cai en barruntandu una sociedá ca día más aprimía pola
sitación d’ogañu i que acarca entovía más dispués del passau que, empurrau,
cargamus.
El día que se hondei con el sentimientu del ave! i del cadacé!,
quitandu los atijus duna vergüença impuesta, i abarbi dientru la concencia la
capacidá de poel siguil el nuestru caminu hechu piera a piera por nusotrus propius,
podremus pulal. Quizá que tengamus que landeal por qué la obrigación de
servil se mos infundi sel necessidá, quandu no dexal de sel essu, una
obrigación, un atiju. Si en algu tenemus que echal el nuestru tiempu, que sea
en essu. Amus a tracamundeal el servil
i antigual de trebajal pa otrus, lo amus a hazel pa nusotrus! Amus a arrecuperal el vieju caraiti de ayúa, afíu i
confiança que mos brindemus antañu entre nusotrus i nusotrus, porque no vá a venil
otru dengunu que mos emprei.
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