Símbolus dela ilesia de Santiagu de Miajás

Las ilesias son librus de santus, peru no delos que aparencin comu estautas o enas vidrieras precisamenti: me refieru a essas marcas i señalis que aparecin enos sus murus. 

En Estremaúra, ca una delas parelis delas ilesias viejas guardan toa una biblioteca de simbología pagana i cristiana, de tiempus denantis d'esparramal-si la cristiandá gastaus comu adornus, de cruzis que santiguan sillaris, de marcas de cantería, d'escrituras que no entendemus o mesmu de lápidas romanas. El arti delo que llaman ogañu reciclagi era antañu el sabel hazel delo farrungau una obra d'arti palos restus. Assina vemus castillus i casas hechas ilesias quandu aquellus estavan derrotaus i mesmu ilesias i castillus hechus casas quandu no s'entendía pa qué valían.

Torri dela ilesia de Santiagu
 El casu dela ilesia de Santiagu de Mijadas arrecogi símbolus de tolas fechas i senificaus. Ai que estal mu atentu pa i esculcal bien las sus parelis pa dal con ellus, unus están más ala vista, peru otrus, por estal desgastaus i arruñaus pol tiempu están demasiau borronosus.

Puerta de salienti
 Prencipiamus esti passeu simbológicu pola puerta más vieja que tien la ilesia, la que s'encuentra ena parti de ponienti, que es el pie dela crus que detraça el edificiu. Que es la más antigua se vei en muchas cosas, amás dela arquitetura.
Arquivoltas
 Es velaí una puerta enquadrá en un caxón o alfís hechu con molduras con quatru revolanderas por ca cachu. Estus simbolinus son representación del sol ena huerça delas colturas de ponienti. El triskel celta, el lauburu vascu, la esvástiga sáscrita, etc. 

Detallinu del'arquivolta
 El númeru de rayus múa sin atinal a qué se devi. Enque la huerça d'ellus tienin seis, comu la rossa essapétala que encontramus a ca ná enos edificius antiguus estremeñus, ai otrus con quatru i con cincu. Las arquivoltas tamién tienin estus símbolus solaris. El sentíu del giramientu es el mesmu que'l del relós, asseñalandu la postura de sol, daí que estén ena puerta de ponienti. Esta mesma presentación la hallamus ena ilesia del vezinu puebru del'Abertura, ondi ena puerta de salienti vemus los mesmus símbolus solaris.

"Lauburu"
 Las ombreras están decorás con ojas d'acantu algu espigochas.
Ojas delas ombreras
 I ena parti cimera está la crus dela Ordin de Santiagu, por cima del alfís, ena metá. Esta crus tamién la vemus en muchus edificius que huerun pendientis dela ordin por Estremaúra, pos acordemus el importanti que tuvu ena conquista i alministración del territoriu los cavallerus de Santiagu.
Crus de Santiagu
 Lo más curiosu que tien esta puerta es la lancha del lumbral, ondi vemus los particularis símbolus dela escritura ógmica, en opinión d'algunus. Son figuras esquemáticas con hoyinus, reondelinus o cruzis i que se vein por tola comarca trugillana, mesmu enos núclius urbanus que en el campu. En esti casu no sabemus qué puea represental, quiciá algún leíu puea dizil-mus más a cuentu d'estus santus.
"Escritura ógmica" del lumbral
 Ena parti sul dela ilesia, andi están las dos puertas prencipalis, se vei ya la parti más acristianá del edificiu. Ena esquina cona parti de ponienti, enos pies dela torri, ai un sillal cona fecha de 1560, tuviendu el 0 un puntinu al mediu.
1560
 Arribina ai otru sillal tallau con un relós solal, peru que perdió la vara del mediu. Al acolocal-si ena parti sul, el relós enfunciona perfetamenti marcandu las sombras. Relozis d'estus vemus en muchas ilesias estremeñas más o menus conservaus.
Relós de sol
 La torri está hecha de sillareju i mampostería a cachus, quiciá aprovechandu partis del antiguu castillu de Mijadas o d'otrus edificius cercanus, comu más alantri vedremus.
Ventana
 Ena rinconá que hazi cona segunda delas puertas vemus pieras de granu de horma de lápidas, peru comu están canteás no semus ciertus de que lo sean. Sí que vemus una piera inregulal con dos símbolus, una especii de horca i otru más borronosu.
Símbolus en el granu

Puerta del sul
 Renti ala puerta prencipian los sinus de santifical, pos cruzis simpris o de calvariu están desperigás entre los sillaris i destintas pieças dela costrución.
Crus en el sillal

Crus dela puerta
 I no descudiamus los sillaris del tamañu de toças (probablementi lo hueran) cona fecha del sigru XVI, añus variandu. La piera más cercana ala puerta nueva pon 1607 con tres puntus alos laus.
·:1607:·

Detalli hornichi

Crus de calvariu
 En la cara de salienti dela ilesia, la más rezienti, tien muchas pieras que án síu cogías d'otrus laus: son inregularis, entretallás i algunas tienin fechas i símbolus que no casan muchu con el propósitu dela ilesia.
:·1609·:

Escúu
 Se destacan dos cosas en esta cara: el escuínu con motivu vegetal, aspecii de sellu, que apareci en unu delos sillaris i la escrición quasi que esborrá del tou que está al mediu. Apeninas puei leel-si la primel linia i algunas letras salteás que quearun de conseña en cara de debaxu.
[EST]ACAPILLA SEGO[...]




·:1606:·
 Los granus con fechas del sigru XVII i los puntinus o cruzis se repitin en tola cara esta.
:·1606:·
Pocus son los edificius i elementus dela vieja Miajás que poemus vel ogañu. Se perdierun callis, praçuelas i edificius antiguus. Unas pocas de casas conservan la toça i las ombreras de granu o el arcu ena puerta falsa o mesmu la forja delas ventanas. Sin embargu, la ilesia sigui mostrandu la su piera comu si huera una fortaleza, rezia i imponenti con sus caras canteás alos puntus cardinalis, una mijina de soslai, ena metá dela liaera de callis.
Sedría interessanti estudial toa esta simbología enas ilesias estremeñas porque no faltan referencias paganas, que, tomás comu adornus, s'encuentran entallás, pintas o esgrafiás enas parelis dahuera, aparti delos sillaris gastaus d'otrus edificius, hoyinus en poyetis i atriu, relozis de sol, marcas de canteru, etc. En el Cúyu mos acercaremus a algunas d'estas custionis polas ilesias vesitás, que poamus entendel más el sincretismu religiosu en tierras estremeñas por mé delas sus señas.

Comentarios

Oppedens ha dicho que…
Eso de "escritura ógmica" en un principio es la "escritura ogámica" de Irlanda, que se usó para escribir el irlandés antiguo, que es perfectamente descifrable y se puede leer:

http://es.wikipedia.org/wiki/Ogam

Luego hubo quien dió el nombre de "escritura ógmica" a otros símbolos hallados por la península ibérica suponiendo una relación más lejana o menos. Mario Rosso de Luna parece haber sido uno de los adeptos de la teoría. La verdad es que no creo que convenza a muchos. Las inscripciones ogámicas irlandesas se pueden leer y descifrar, con las pictas es más complicado. Lo de aquí tiene más pinta de ser un asunto misterioso cuando no una paja mental.
José Manuel Jerez Linde ha dicho que…
Muy interesante si señor

Entradas populares de este blog

El conventu de san Marcus en Marchagás

Estremaúra, cotu de caça

ESTREMEÑU: LA IDIOMA ATARUGÁ