El Taraballu


En Nava’l-Conceju, a renti del ríu Xerti, se celebra en san Sebastián una d’estas costumbris paganas que tantus quebraerus de cabeça da alos antropólogus: el Taraballu. Espasma cómu s’arrebuja lo paganu cono cristianu. 
Ilesia de Nava'l-Conceju

En san Sebastián, dispués delos preparus delos días anterioris, se has missa pol santu en presencia del Taraballu. Duranti sal el imagi de san Sebastián con el ramu de naranju pola puerta dela ilesia, los zagalis asperan an pie dela crus el Taraballu.
Salía del santu junta'l Taraballu

Prusseción

El Taraballu a harreal alas autoridais

Antiguamenti le tiravan naranjas, verças i mondajas. Bailava tamién enantis al son del tamboril i él mesmu llevava unas castañuelas grandis mirandu el santu de frenti, aparecíu a comu son los lançaoris de Frexenal. Con ellus comparti algu dela vestimienta, pos el Taraballu tamién vá de brancu i colorau: brancu el hatu, aspecii de monu, con  tolo demás colorau: bolronis delantri, puñus i baxeras, la estrella de seis puntas bordá en el pechu i braçus. Ala espalda, un reondel con un muñecu, tó colorau, i por baxu, ena parti del rabillu, la palabra BESA. Pegau al tragi, un picoruchinu brancu. Ai tiempu tamién s’antruejava con una careta.
Un zagalinu a pegal al Taraballu

El Taraballu con el ventril harreandu

Muchachus, moçus i viejus procuran de dá-li una palmetá enas espaldas cuandu se descudia. Él respondi con un vergajazu que harrea con un ventril d’espartu endurecíu, hiziendu que la genti no guardi el ordin ena prusseción, corriendu pa un lau i pa otru.
San Sebastián junta'l colegiu

En ves en quandu tiraoris pegan un escopetazu al airi, salvas que rebumban enas callis estrechas del puebru.
Un muchachu corri del Taraballu

Regressandu ala ilesia

Namás conservan la tentigués el colru de cantoras que, con un son más apagau i despaciosu que comu cantan en el Harramplas, ván tras del santu con una copra aparecía.
Los tiraoris i las últimas salvas

Terminación dela leturgia dispués dela prusseción


La prusseción ahila polas callis prencipalis a otru passu i sin acabal d’encaxal con el correteu del Taraballu i el silvíu del ventril. Fiesta comparanti ala Lupecalia, al Harramplas, alas Carantoñas, ala Borrasca… ritus paganus que sirvin pa hondeal con el iviernu i entral purus ena primavera, trocaus de día, pa casá-lus cona ilesia.

Comentarios

José Manuel Jerez Linde ha dicho que…
Siempre tuve tentación por ver esta celebración, a ver si el próximo año puede ser. Buen trabajo

Entradas populares de este blog

El conventu de san Marcus en Marchagás

Estremaúra, cotu de caça

ESTREMEÑU: LA IDIOMA ATARUGÁ