El númiru prural

Pa estuyal el prural en estremeñu es comenienti deviil las parabras hormi la su posición el acentu i asín suzalachalas e maea mas cencilla, polque unus los fatoris que atelminan la hormación dun prural marcau u nu es el acentu. Fatol tamién emportanti es sigún la letra, seya vocal, seya consonanti, en que acabihi polque desu va a ependel que se gasti –s u –is.

El prural las parabras aguas: la añiición de –is.
Endrentu desti grupu se atopan las parabras aguas acabihás en -l, -s, -n, , i i las acabihás en ditongu i tritongu.

a) Parabras acabihás en -l.
Las parabras acabihás en -l hadin el prural de dos hormas:
—Si la parabra acabiha en -l etimulóhica, es idil, nu es consecuéncia del landacismu, hadi el prural en -lis. V. gr.: mantel-mantelis, babatel-babatelis, mal-malis.
—Si la parabra acabiha en -l proceenti de r hadi el prural en -ris, es idil, la -l en prural arrecupera la horma orihinal r. V. gr.: muhel-muheris, ahual-ahuaris, motol-motoris, puel-pueris.

b) Parabras acabihás en -n.
Las parabras acabihás en -n hadin el prural en -is. Pol nolma ortugráfica, las hormas pruralis desti tipu e parabras pierdin el su acentu. V. gr.: alabán-alabanis, capón-caponis, bulrón-bulronis, marroquín-marroquinis.

c) Las parabras acabihás en -s.
Las parabras acabihás en -s hadin el prural en -dis, ondi la -s arrecupera la su etimulohia meyeval sonora en el prural. V. gr.: pas-padis, atrís-atridis, hues-huedis. Nu estanti sustantivus cumu mes u los ahetivus en –és, cuya -s es etimulóhica hadin el prural en –sis: mesis, lionesis, montañesis.

d) Los sustantivus en -á i en –ú proceentis de –tatem i –tutem.
Los sustantivus acabihaus en i en , frutu la perda la -d (de la telminación latina –tatem i -tutem) hadin el su prural en –ais. V. gr.: facurtá-facurtais, moceá-moceais, vertú-vertuis. En la horma prural desisti tamién perda el acentu agú. Nu seyan atorrullás colas finalis los particípius la primel conhugación femininus tamién acabihaus en , ya que estus lo hadin en -ás (temprás, sonás, orviá) ni tapocu colos ahetivus acabihaus en –ú (mús, menús, picús). Los monusílabus acabihaus en i en cumu grá u ñú hadin el su prural añiyendu -s: grás, ñús. Los monusílabus apocopaus nu esprimentan perda el acentu nel su prural.

e) Los sustantivus en –é i en –ú.
Los sustantivus que acabihan en i en hadin el su prural añiyendu -sis. Pal su prural nu se orvii que nu se escrebi el acentu. V. gr.: café-cafesis, carné-carnesis, carcagüé-carcagüesis, mambrú-mambrusis.

f) Las parabras acabihás en ditongu i tritongu.
Las parabras acabihás en ditongu y tritongu hadin el su prural añiyendu -s. V. gr.: lei-leis, rei-reis, guirigai-guirigais, avriguau-avriguaus, ruiu-ruius.


El prural las parabras llanas
Las parabras llanas en estremeñu se deviin enas acabihás en vocal i en -n.

a) Parabras acabihás en vocal.
Se arrepari en que en estremeñu nu abemus en singulal parabras llanas acabihás en -s u -l, polo que se ebi escrebil carci i nu *carcil, tesi i nu *tesis. Se acetuan a esta regra los nombris los dias Lunis, Martis, Huevis, Vienris. Polo demás, tolas parabras llanas acabihás en vocal en estremeñu hadin el su prural en -s. V. gr.: chaqueta-chaquetas, discu-discus, arbu-arbus, carci-carcis, enuti-enutis, dosi-dosis, redi-redis.

b) Parabras acabihás en -n.
Las parabras llanas en estremeñu acabihás en -n se huchean invariabris, pol nu mual la su horma en el prural. Esta crasi e parabras prehisan dun atelminanti que ayui a destinguil el númiru. V. gr.: el polin-los polin, el desamin-los desamin, la vilhin-las vilhin.


El prural las parabras ezrúhulas
Las parabras ezrúhulas, lo mesmu que aconteci colas llanas, en estremeñu se deviin en sigún acabihin pol vocal u pol -n.
Las primeras hadin el su prural añiyendu -s. V. gr.: ábacu-ábacus, télminu-télminus, huéllibra-huéllibras.
Las segunderas posein la mesma horma pal prural que pal singulal, pos tamién son hormas invariabris. V. gr: el réhimin-los réhimin.

Pruralis inregularis
Angunas parabras tien un prural inregulal. Tali es el chascu las parabras paré, pie (i los sus compuestus), reló, hersé i almirés, entri las mas gastás, que hadin el su prural en paeris, piedis, relocis, herselis i almirelis respetivaenti.

Comentarios

Entradas populares de este blog

El conventu de san Marcus en Marchagás

Estremaúra, cotu de caça

ESTREMEÑU: LA IDIOMA ATARUGÁ