El usiu el herúndiu cola preposición "en"

El herúndiu en estremeñu fruhi de cuandu en ves la preposición en. Imus a vel cuális son esus usius i qué huncionis tien.

El herúndiu preceiu pol preposición manifiesta dos nocionis temporalis, u condurativa u temporal-casual:

a) Hunción condurativa
L’ación prencipal s’asiaha drentu dalgotra que se prolonga temporalmenti. V. gr.: En diendu pa Badahó mos voló una avión arrenti la carretera. En esti chascu, la costrución en + herúndiu equival a la costrución mentris (que) + endicativu. Es la costrución típica del francés angañu u la c’á bistu en castellanu duranti muchus sigrus.

La negativa se costrui pusiendu nu entri la preposición i el herúndiu. V. gr.: En nu acabihandu las tareas, nu vais a salil a huegal.

La hunción condurativa del herúndiu se ve rehorzá avedis pol empreu de perífrasis verbalis, heneralmenti colos verbus estal/andal, vinil u dil. V. gr.: En estuviendu estuyandu nu quie que se la molesti. El orihin desta perífrasi con dobri herúndiu se pue atopal en costrucionis cumu mentris (que) + estal/andal + herúndiu, cuya costrución pahi porteá a la de herúndiu con preposición. V. gr.: mentris que está manducandu ve la telivisión = en estuviendu manducandu ve la telivisión.

En esti tipu d’oracionis con dobri herúndiu, el alvérbiu de negación afeta a dambus a dos pol asiahalsi siempri entri la preposición i el primel herúndiu. V. gr.: En nu viniendu corriendu, nu vedrá la pinicla.

b) Hunción temporal-causal
L’ación prencipal s’asiaha nel inti enmeyataenti desiguiu el herúndiu, es idil, aseñala el tiempu es anteriol a la ación prencipal. V. gr: En ubiendu atopau las parabrás atinás nu hirió tantu. El pelitasqui desti herúndiu nu es namás que temporal, sinu que tie tamién matidis causalis, autau al valol del "cum" estóricu latinu. Equival a la costrución castellana al + enfinitivu. La su negación se costrui sigún lo viu, indirgandu el alvérbiu de negación entri la preposición i el herúndiu.

Comentarios

Entradas populares de este blog

El conventu de san Marcus en Marchagás

Estremaúra, cotu de caça

ESTREMEÑU: LA IDIOMA ATARUGÁ