Primel Assamblea pal huturu el estremeñu

El Viernis mos ajuntémus pocus, pero pa prantal la simienti no eran mestel mas. Acuyerun escrevioris, representantis d’associacionis, professoris, filólogus, políticus i amantis la cultura estremeña.

El ordin el dia tocava quatru puntus, en cuyus dos primerus mos espaceémus bastanti. El primeru d’ellus diva a tentu las associacionis i el associacionismu. Propusimus la criacion duna cabecera que sirva de referéncia a tolas associacionis culturalis segunderas a las muestras entencionis. Por mé d’ellu se puei almenistral mejol el haci trebaju qu’avemus i favorecel la concéncia social. En drentu d’esta cabecera divan a enfuncional cordinás pressonas i associacionis que hata el momentu queavan desapartás, que se relanci el estremeñu i lo estremeñu enos meyus. Mesmu propusun la criacion duna revista a tentu lo estremeñu i una editorial pa librus ena muestra léngua.

Alogu, eno que toca al segundu puntu, a tentu la unificacion el estremeñu, comenté que es mestel avel una varieá de estremeñu a la que tola genti puea agarral-se, que se puea deprendel i escrevil de horma unitária, en baju duna mesma gramática, sin que ellu suponga la perda el palraeru local. De los assestentis, la huerça d’ellus vidun nesseçáriu avel un estremeñu estanda si se quiel que se conselvi la léngua. De raspahilón se mentó el tema quartu, atijau a estu que izimus, que es la criacion dun grupu o un organismu que cúdii del estremeñu, propusiendu una norma gramatical i ortográfica, pero por andal tardius no mos vagó pa concretal ná al respetivi.

Eno tocanti al puntu tres, al tentu del estremeñu ena educacion i del su deprendizagi en escuelas i estitutus apeninas se hizun angunas referéncias, pos lo prencipal hue la custion de associal-mos pa prencipial a trebajal cordinaus.

Esta primel queá pa tenteal la custion el estremeñu á siu bastanti possitiva, enque no se destrujun conclusionis terminantis. Hizimus propuesta duna nueva assamblea abierta pal 21 Jeneru del añu qu’entra ena que á si poemus tratal la costitucion la diretiva d’essa cabecera i tamien proyetal en un dia primavera un alcuentru cultural que mos sirva de enceti a la celebracion la estremeñiá por tola muestra muestra.

Comentarios

Oppedens ha dicho que…
¿La juerza los assestentis vidu nessezariu un estremeñu estanda? o_O ¿Pi no hubu unanimiá al respectibri?¿Quién diju que no?

Lo ideal sería argu paicíu a lo que jidun los asturianus, una política d'"uniá ena diversiá". Los asturianus tiinin una norma gramatical y ortográfica de referencia basá nel asturianu central sin metafonía. Pero alogu dispués han criáu unas prepuestas pa ditalsi pa escrebil en cualisquiel varianti el asturianu, jata angunas que tiinin sonis que no dexistin nel asturianu normativu "de referencia". Pol ejempru han estabrecíu que la "che vaqueira", que no dexisti nel asturianu "de referencia", se ponga comu una "ll" con puntinus abaju o comu "l.l" si s'escribi enas variantis andi s'usa. La norma, pol un lau, consisti en normas gramaticalis pa la varianti de referencia, y alugu hain normas ortográficas que valin pa tolas variantis. Se trata de tresmitil el mensaji de que tolas variantis del asturianu son correctas en tola su dimensión (fonética, morfosintaxis, léxicu...), igual de correctas que la norma "de referencia", se puen escribil, s'anima a que se jaga y jata "la norma idi cómu hay que jadellu", pero essu no quita pa qu'amás haiga una norma gramatical "de referencia" aparti. Cualisquiel cosa qu'esté demostráu que sía tradicional pa angún puntu d'Asturias es "correcta" escrebiendu ena varianti d'essi puntu y jata tiini una manera "normativa" de sel escrebía y representá en grafemas, inque no se corresponda cono que dita la norma "de referencia" eno léxicu, fonéticu o morfosintácticu. Amás los asturianus lo ponin tos en práctica. En forus, chats, redis socialis y tal y más sonin muchus los asturianus qu'escrebin en asturianu occidental u oriental, o nel asturianu central sureñu de pa Ayer y tal, con metafonía y che vaqueira, pero no lo jadin comu les peta a ca unu, siempri se ditan sigún lo que proponi la academia pa escribil essas variantis, inque no se correspondan con el asturianu normativu "de referencia". Ponin siempri la che vaqueira comu "l.l" y la aspiración anicial del asturianu oriental comu "h.", no de cualisquiel manera que se les acuerdi. (acontina...)
Oppedens ha dicho que…
Con el estremeñu lo ideal sedría que juera lo mesmu. Amás tenemus la ventaja de que l'artuestremeñu es muchu más homogéniu que l'asturianu. Tiini qu'habel una norma de referencia, pero no hay que tresmitil el mensaji de qu'escrebil "jisu"/"hisu", "comiorin", "comé" o cualisquiel localismu o arcaísmu local "no es correctu". Jueraparti de la norma de referencia, hay que dal tamién unas normas pa escrebil cualisquiel jorma alternativa que se dé en cualisquiel palra estremeña. Hay que dal unas propuestas pa cómu escrebil el chinatu refrejandu los sus rasgus tal cual son nel escribieru, no ijiendu "el chinatu s'escribi igual pero s se lei comu z y ss comu ç y el cerraeru vocálicu postónicu se lei comu si no estara". No, qu'haiga una manera de que las diferencias se vean refrejás nel escribieru, igual que cona che vaqueira, que no llegamus a na con idil que bastaría con que se leyessi la ll comu una fricativa. Y pol qué no, dal unas propuestas pa escrebil en palras no artuestremeñas, inqu'essas ya son otra cosa, jata en palras sesseantis comu la d'Abuquerqui. Y en dende lugu, el qu'haiga una norma de referencia no quíi idil que no haiga qu'estuyal la idioma estremeña en tolas sus variantis, con tolas sus variantis morfosintácticas, léxicas y fonéticas tal cual se dan en ca puebru, y espubrical trebajus detalláus al tentu que las describan, y que premitan a ca estremeñu de ca lugal d'Estremaúra escrebil correctaenti ena varianti del su lugal tal cual es y ha síu tradicionalmenti, nuna palra en que se puea identifical al 100%. Essu aparti de tenel la norma de referencia pa anicialsi ena idioma en deprendiéndula y pa poella gastal en literatura o pubricacionis dirigías a la totaliá la Arta Estremaúra. Una cosa no quita la otra. Assina amás le quitamus más faci la radón a los qu'idin que las normas matan la diversiá (lo cual es una pachochá, antocis la norma castellana tendría qu'acabbal con ella antis...), enque paquí essi descursu no ha síu tan agressivu comu pa Asturias cono de los "amigos de los bables".

Otra cosa de la que no sé si s'ha palráu es d'envestigaeru, qu'es tan emportanti comu la normatividación, la organidación u algotrus aspectus.

Al respectibri lo de si l'estremeñu ena educación y tal... Una revindicación mu simpri, qu'es la mesma qu'están piyendu los cántabrus, es que l'estremeñu sía decraráu BIC, igualicitu qu'a fala. Essu no es muchu ni nenguna panacea, pero es un passu más pa ejal craru qu'oficialmenti l'estremeñu no es castellanu mal habráu. Y pue abril puertas pa más cosas, encluyendu la educación.

Entradas populares de este blog

El conventu de san Marcus en Marchagás

Estremaúra, cotu de caça

ESTREMEÑU: LA IDIOMA ATARUGÁ