Ríu-Lobus


Quandu se vesita un puebru del que no se vía teníu noticias, unu s’almira delas cosas que vei i oyi en passeandu polas su callis i caminus. Peru quandu se vesita el puebru por motivu segundariu por dil a vél a angún amigu, la vesita s’enduça i se disfruta más. Essu aconteció ayel, dispués de assestil a una juntança a Pescueça, aballé al desapartau puebru de Ríu-Lobus a vesital a una mu buena amiga i compañera de briegas i sufricionis acaémicas. Antañu me enseñó Torrojoncillu, ayel Ríu-Lobus.
Ríu-Lobus enos jardinis de salienti

En llegandu al puebru pol Torrojoncillu, los quinzi quilometrus paecin largus, polas retortuñas i trocoleu del asfaltu. Passandu al lau dela pedanía de Val-d’Encín, pretenecienti a Torrojoncillu, se llega a Olguera puebru importanti antañu. Una carretera nueva se desvía dela travessía, de má que bordeandu al puebru se llega derechu dispués a Ríu-Lobus.



Viendu las tierras aquellas prantás de secaerus de ladrillu, ogañu aburrías i secas, con pocu ganau suena la retrataúra de otrus tantus puebrus de reguedíu que, a continación dunus buenus añus de cosechas i pagas que sirvierun pa remoçal el caseríu i engaripolal las callis prencipalis, ora están silenciosus.


Puenti romanu

Dispués duna merienda costituyenti en buena compaña, vesitemus las cosinas de Ríu-Lobus. Esti lugal, con nombri de pobrau de penícula del oesti, está en llanu, hundíu entre sierrus, con el ríu Alagón fruyendu cerca, siendu el arroyu del Boquerón-del-Riveru que mueri en él el que baña el su términu, de má que, de lobus, pocus.

El puebru ogañu paeci que está encarau pa Prasencia, enanchandu-si pa la parti de ponienti. El destraci las propias callis, ala contra, van ponienti a salienti, siendu mu pocas las callis que van de sul a norti. La Praça Mayol está pa ponienti, pa la parti el lexíu. 

Charrúa
El passu pa ella estava antañu en una puenti que dizin romana, por cima del regachu que mentemus arriba, peru la hechura modesta con piçarra i la horma atestiga sel más rezienti. Populalmenti lo llaman el puenti de laval las tripasCerquina se puein vel los antiguus pozus cona charrúa montá ena borda, algu que en otrus puebrus dela comarca apeninas quea. Estas charrúas ya venían mentás en el libru El  habla de Coria y sus cercanías que hizu Cummins, lo mesmu que la zancaburra, dela que no ei síu escapás de vél denguna polos campus de Coria ogañu. La charrúa es un sistema más contemporanu de nora. 



Letreru dela Zabancha Baja,
lo que en otrus puebrus es "cagancha"
La parti dela Praça Mayol es la más vieja, viendu-si casonas junta casinas de labraoris i callejinas más retuertas.  L’arquitectura populal es la de los puebrus dela comarca, con casas de con andal i ventanas con poyaltas. Las ventanas pequeñas de tabra i la puerta de maera con batipuerta án síu muás por ventanas d'ogañu i puertas de chapa.





Casa con poyaltas

Chiminea con fecha de 1902
Lo primeru que llama l’atención son las chimineas, comparantis a las de Los Inojalis en hechura i lindeza. Mu pocas casas en Ríu-Lobus conduchan el su espetu original, estandu mu remoceás.


Alfa i Omega
Ahorrandu dela praça, s’ahila ala praça la ilesia de Santa Catalina por una calli que se enancha pa poel vél bien la costrución. Cuyamenti esta calli, ogañu llamá dela Iglesia, conselva el letreru bastanti encalau del su anteriol nombri, Queipo de Llano, unu delos golpistas causantis dela Guerra Civil.

La ilesia, del sigru XVI, es de portá simpli. Se destaca pola torri’l campanariu, rezia enque repuesta, apunta ca unu los sus laus alos puntus cardinalis. En una delas puertas entovía rezan colgás i presas con caenas A i Ω.

Santa Catalina de Alexandría
Calli los Carros, pala parti'l cini
Al norti las casas, más nuevas se destiendin ata topal el regachu del Boquerón. 


La parti de salienti, más nueva, tien las escuelas, el pabellón i velallí un parqui grandi con parti botánica— i una laguna con patus.  
La Laguna
Ogañu se compreta el conjuntu verdi con una alamea d'ucalitus i una acampá -fallu grandi el ponel ucalitus al reol la laguna, çaleandu el'agua i el lombinu que se destiendi por detrás-.La sequía d'esti añu has que lo que pa estas fechas tenía de sel un veregel da espetu de secarral en muchas delas partis.

Parqui vieju

Pa no queal-mi por vél ná, estuvu a bien mi guía lleval-mi al sitiu andi está la ermita consagrá a Ntra. Señora de la Argamasa. Me contó mi amiga que era por sel aquellas tierras greas i arzillosas. No sé qué puea tenel que vél con el nombri Argemi de pa essas tierras corianas.

Ermita de Nuestra Señora de la Argamasa

Por juntu, Ríu-Lobus es un puebru modernu, con una travessía ancha, edificius i escolturas modernistas que, pal que passa sin queal-si es lo que aprecia: el cimenteriu con un pingurutu ena portá, una avenía guapa enllena de palmeras i jardinis, viviendas i edificius modernistas. Es mestel paral i dal un passeínu polas sus callis, vél la fachá las casas antiguas, angún que otru escúu i oyel el estremeñu de viejus i nuevus, porque quien se crían en essas mesmas callis conservan la lengua.



Escoltura alos donantis de sangri



Estó mu agraecíu a Sima i a Juanju pola su espitalidá i amabilidá. A Sima más que ná por suportal tantas preguntas sobre huentis, caminus i callis i la mirá delos sus vezinus que estavan ala golienda de quién era essi que echava tantus retratus alas sus casas. Muchas gracias por essa tardi riulobeña!

Comentarios

Entradas populares de este blog

El conventu de san Marcus en Marchagás

Estremaúra, cotu de caça

ESTREMEÑU: LA IDIOMA ATARUGÁ